lørdag 30. august 2008

Ankommet Valdez



Da er vi endelig kommet oss ned til Valdez. Vi har hatt en fantastisk tur i et deilig vær gjennom en utrolig villmark. Dette er bare helt fantastisk flott!!!! Vi sto opp klokken 4 og var på hjul 0430. Så har det gått i ett frem til klokken 2100. Det har blitt et par tusen bilder, så nå begynner jobben med å ta backup, sortere, slette osv. Da blir nok klokken fort midnatt, og da er det endelig senga for 4-5 timer med søvn. Første delen av turen i dag gikk med til landskapsfoto. Landskapet lå badet i dis og tåke, og da endelig sola tittet over fjellene fikk vi det som Kai kaller for Jesuslys. Man blir bare målløs av å oppleve slike morgener. Videre over fjellet fikk vi så vidt tatt noen bilder av USA's nasjonalfugl, hvithodeørna. Den kom seilende rett over hodet vårt, tok en titt på hva slags folk som hadde forvillet seg opp i fjellene, og fløy sin vei igjen. Etter et par timer får vi plutselig øye på en svartbjørn med to små nydelige unger. Ungene klatrer opp i et tre for å hjemme seg, mens moren fortsetter å spise på bakken. Etter en stund kommer ungene ned igjen, og de fortsetter å spise sammen med moren. Vi satt på 5-6 meters hold og bare kikket på disse utrolig fine dyrene. Tok en del bilder, men lyset var ikke av det store. Forøvrig første gang jeg har sett og fotografert svartbjørn her over. Etter å ha kjørt over enda en gedigen fjellkjede og litt lanskapsfoto, kommer vi oss ned til Valdez. Her har vi fått booket oss inn for to dager på et lite krypinn. Det tok nøyaktig 15 minutter, så var vi ute igjen for å fotografere. Vi fant ei lita elv hvor det var tusenvis av laks som prøvde å komme seg opp til sine gyteplasser. Det var så mye laks i elva at det var rett og slett ikke plass til alle. De lå opp på hverandre, og over alt hvor man kikket lå det tusenvis av døde og råtne laks. Det luktet noe helt forferdelig, men vi brukte nå et par timer på alle fire og fotograferte laks av alle ting. :-) Vi så også her et par svartbjørn som var ute å mesket seg litt i laksebingen. Nå er jeg så sliten at jeg ser dobbelt, så jeg tror jeg venter til i morgen med å skrive noe mer. Hjemme er det nå lørdag morgen, så da håper jeg dere får en fin helg og koser dere masse. Hilsen fra Bent.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo, hallo.
Vet ikke helt hva jeg skal si, bortsett fra et jeg er bare SÅÅÅ misunnelig på de flotte naturopplevelsene dere har! Fy søren!! :-)Gleder meg til å se flere bilder.
Nå har jeg også sett på kartet og funnet ut hvor dere befinner dere i geografien. Et stykke unna, ja..:-)
Men du, pizza i fjellheimen!!??? Daah!! Er det kosetur, eller?? :-D
Nå skal jeg ta meg en tur på Fuglevik og kanskje få meg årets siste bad. Nydelig vær her i dag og godt og varmt.
Fortsatt god tur og håper alle ønsker om å se masse bjørn blir innfridd (bare dere holder dere på behørig avstand..) Klem fra Grethe

Bent Olsen sa...

Hei igjen Grethe, så koselig at du stikker innom med en kommentar. Pizza ja, det kan du si. Her i amerika er det to ting som gjelder, det er mat og bil. Alt er lagt opp til det her over. Men nå skal vi snart transporteres med vannfly ut i skikkelig villmark, så da blir det telt, havregrøt og MASSSSSSE bjørn. Det er høydepunktet på turen for min del.

Vi snakkes når jeg er hjemme igjen.

God klem fra meg.