søndag 31. august 2008

Siste kveld i Valdez




Da var siste kveldsøkta i Valdez unnagjort. Det ble en fin kveld med sol og fin høsttemperatur. Vi var først rundt litt på stedet og tok noen bilder av omgivelsene, deretter dro vi av gårde til den elva vi var ved i går. Der var laksen fremdeles i full gang med vandring mot gyteplassene sine. Et utrolig syn når hundretusenvis av laks skal opp i ei trang lita elv. Det er død laks over alt, og de som lever kryper omtrent opp på hverandre. Vi brukte noen timer der, og telleverket passerte 1000 bilder før vi gav oss. Ikke lett å få skarpe bilder av laks som er på vandring, men veldig artig å prøve. Av 1000 bilder sitter jeg igjen med kanskje 3-4 stykker som kan brukes til noe. Etter at laksen var ferdig fotografert kjørte vi mot byen igjen. På vei dit ser vi plutselig en diger svartbjørn som går og mesker seg i all laksen. Da er det bare å kaste seg i fotograferingen igjen. Her var vi litt heldig med lyset da det ble gyllent og fint kveldslys på bamsen. Mens jeg satt der å fotograferte kom bjørnen i retning av meg, og stoppet ikke før den var på 5 meters hold. Dere kan se av det ene bildet jeg har lagt ut at bjørnen står og snuser mot meg, så jeg var redd den fikk lyst til å gå over fra fisk til biff i stede en liten stund. Men som dere skjønner, den fortsatte med fisk. Når kveldslyset forsvant kjørte vi inn til byen igjen, og der skulle jo selvfølgelig Kai tilfredsstille bendelormen sin. Det ble en middag med hellefisk, så det smakte godt etter noen timer på tur. Nå har Kai lagt seg, og det var nok lurt av han. Klokken nærmer seg halv ett på natta, og vi skal opp igjen klokken 5. Da er det morgenfoto her i Valdez, og deretter blir det ferge mot Homer. Vi har ikke fått bilett ennå, men er nummer to på venteliste. Vi håper det går greit, for da kommer vi kjapt til ny plass igjen. Der har jeg vært før, og det er hvithodeørna som da er målet vårt. Ha det bra så lenge der hjemme.

Mvh Bent

Ingen kommentarer: