lørdag 29. august 2009

Tidlig våken....



Hei igjen dere, tenkte jeg skulle sende ut en liten blogg til herfra. Har sovet litt bedre i natt, men våkner ennå en del ganger i løpet av natta og tror det er morgen. Klokken var 5 siste gang, og da sto jeg like godt opp. Sitter nå å venter på at lyset skal komme slik at vi kan komme oss ut å lete etter bjørnene. Når jeg ser på himmelen, så ser det ut som vi kan få litt av hvert angående vær. Håper på noen solgløtt, men det blir nok litt regn også i løpet av dagen.

Vi skal fotografere noen timer nå på morgenen, og etter dette blir det ei mil i båt oppover til teltcampen. Er litt spent på det området vi skal være i da, for vi har hørt at det ikke er så mye bjørn der som vi har rundt oss her vi er nå. Ellers skal det være observert noe ørn samt rev, så vi får ta det som kommer. Vi har fått med oss en guide som skal lose oss frem i området, så da slipper vi i allefall å bruke tid på å bli kjent. Det er samme guiden jeg hadde i fjor når jeg og Kai var her, Jenny. Artig jente med gode kunnskaper om bjørnene og det som ellers er av dyr.

Nå er Ole Petter også på beina ser jeg, så da er det ikke lenge før vi er gang igjen. Vi hadde mange fine opplevelser i går, og et par ganger passerte bjørnen på 3-4 meters hold. Det er ganske spennende å sitte så nær disse fantastiske rovdyrene når de kommer løpende, men etter en del år her oppe er nervene rimelig under kontroll. Vanligvis når jeg har fotografert bjørn, så sitter vi jo i et skjul, men her er vi ute sammen med bjørnene. På denne tiden av året er de mest interessert i å fange laks i elva, og vi står heldigvis ikke på menyen. Bjørnen ligger mye langs elvekanten og slapper av nå, men med en gang det er en laks som lager litt lyd i elva eksploderer flere hundre kilo med muskler og raser ut for å prøve å fange den. Som regel klarer den ikke å få kloa i laksen, men heldigvis klaffer det av og til. Det er dette vi ønsker å få fanget på brikken, en bjørn som slår kloa i laksen mens vannet spruter rundt den og laksen spreller i gapet på bamsefar. :-)

Som nevnt i forrige blogg tviler jeg på at jeg kommer på nett de neste 2 dagene nå, så dette blir nok det siste dere hører på en stund. Kommer tilbake med rapport så fort vi er tilbake, og da håper jeg vi har litt spennende å fortelle.

Ha det fint hjemme i Norge da.

Med hilsen fra Alaska.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei kjære Bent. 3-4 meter fra flere hundre kilo bjørn, skal si du er forsiktig:) Så lenge du ikke klapper den får jeg vel være fornøyd... Skjønner det er litt av en opplevelse å se de flotte dyrene på nært hold, men SÅ nært da!!! Bildene du har sendt er flotte, og bloggen er morsom å lese. Håper du ikke blir så lenge uten nett. Hils Ole Petter og Tom. Alt bra hjemme. Klem fra mamma. Glad i deg.

Unknown sa...

Hei vennen,.utrolig mange gode bilder av disse store flotte dyrene,spesielt the wet one(virker passe rampete;-))uten å nevne mer:-)Skulle gjerne sett de på så kloss hold!!Du er mer enn heldig Bent!!Har vært på fjelltur i 2 dager,nærmest sommertempratur og sol!Godt for kropp & sjel!Lykke til videre!Take care;-)God klem fra Siss.

Anonym sa...

Hei hei.
Ser ut til at dere har kost dere til nå og vanvittig fine bjørnebilder du har lagt ut til nå.Buhu,syntes det høres noe skummelt ut og sitte så nærme "bamsefar". Blir gøy og lese videre og ha en fin tur ut til telt campen og lykke til videre.Du må hilse din venn OP og ønske han og lykke til.
Hilsen fra Øvrebø

Bent Olsen sa...

Takk for hyggelige kommentarer fra dere alle tre.

Her regner det skikkelig nå, så vi sitter bare her å håper på litt bedring.

Mvh Bent