onsdag 2. september 2009

2 døgn ved Shelter Creek











Da var vi tilbake etter to fantastiske døgn ved en plass som heter Shelter Creek. Etter å ha flydd en time ut i villmarka, for så å bli transportert ytterligere en time med båt, ankommer vi Shelter Creek. Vi var veldig spente på hva som ventet oss, men da vi ankom fikk vi bare helt hakeslepp av den naturen som åpenbarte seg!! En helt utrolig plass, og her skulle vi bo to netter i telt, milevis fra folk og sivilisasjon. Det var en spesielt god følelse å se båten forsvinne i horisonten og vite at vi nå var overlatt til oss selv i denne vakre naturen. Ikke noen telefon eller annen form for kommunikasjon, så nå var vi virkelig alene.

Campen ble rigget i en fei før det ble litt lunch på oss. Vi satt og nøt friheten og den gode følelsen i et fantastisk vær mens vi så Shelter Creek renne sakte forbi leiren. Stadig vekk så vi laksen var oppe å vaket, så vi var spente på om bjørnen snart ville melde sin ankomst. Om det var bjørn i området var vi lite i tvil om, for på nesten hvert eneste tre i nærheten av der teltet vårt sto var det store hårtuster etter at bjørnen hadde klødd seg på ryggen. I tillegg var det mer bjørneekskrementer enn man finner av kumøkk hos en middels storbonde i Norge. Dette var spennende. Selv hadde jeg ennå litt snev av jettlegg, så jeg valgte å slenge meg litt nedpå mens de andre guttene tok seg en tur i området. To timer senere kom de tilbake, og de kunne rapportere om bjørnespor over alt.

De andre ble fort trøtte den kvelden og gikk tidlig til sengs. Selv var jeg ganske opplagt etter å ha sovet tidligere på dagen, så jeg tok med meg kamera og stativ og ruslet av gårde. Da mørket seg på kom månen opp i horisonten, og jeg hadde en fantastisk kveld med fotografering til lyset var borte. Tuslet hjem i mørket og fikk lagt meg inn i teltet med de andre guttene, og kort tid etterpå hørte vi lyder utenfor. Plutselig satte ulvene i gang å hyle, og vi kunne høre de løp rett utenfor teltet. Det var bare en utrolig opplevelse, og jeg har alltid drømt om å oppleve akkurat dette. Jeg sto opp og tok på meg igjen for å se om jeg kunne få øye på ulvene, men da sluttet konserten igjen og alt ble stille. Gikk til sengs igjen, men kort tid etterpå hører vi bare et skikkelig bjørnebrøl kort stykke fra teltet vårt! Nå begynte det å bli vell spennende, og da kommer det fra Ole Petter: glad jeg ikke er alene nå! J

Neste morgen når vi sto opp var det ulvespor på kryss og tvers utenfor teltet, og rett bortenfor så vi sporene etter en stor og en liten bjørn. Vi antok at det var ulvene som hadde prøvd seg på bjørneungen, og at moren da hadde forsvart denne. Det kunne se slik ut på sporene i alle fall. Dette har vært den mest utrolige naturopplevelsen jeg noen gang har vært i nærheten av!!!

Litt utpå dagen satt vi ved teltet og pratet, og da hører vi bare noe som kommer løpende. I full fart kommer det en bjørn løpende rett forbi oss og ned til elva for å fiske. Vi kaster oss over kamera og går raskt etter for å prøve å få noe av dette på brikken. Kort fortalt får vi noen fantastiske bilder av bjørnene, og ikke minst en opplevelse som man bare kan drømme om. Det ankommer etter hvert flere bjørner, og vi har disse gående rundt oss i timevis. Vi kan se på brystvortene til den ene binna at den må ha unger i nærheten, og etter et par timer kommer den opp til oss med verdens skjønneste lille nøste. Begge to virker helt rolige, og etter litt så passerer de oss på 3-4 meter. Antakelig var det denne binna og ungen som hadde blitt provosert av ulvene natta før.

Siste natten forløper dessverre uten sang av ulver eller lignende, så vi sover godt og våkner uthvilte til atter en nydelig dag med solskinn. Klokken 15 blir vi hentet av båten igjen, og nå er vi tilbake i Silver Salmon Creek. Dette har bare vært en stor drøm så langt, og turen er nettopp startet. Akkurat nå regner det hatter og høy, så vi får håpe det bedrer seg i morgen.

Hilser til alle hjemme som følger oss på turen.

Mvh Bent

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hjelpe og trøste - man får jo høy puls av å lese dette her, såå utrolig spennende, og du er jo rene forfatteren Bent!! Høres virkelig ut som en stor drøm ja :) Masse lykke til videre! -johanna-

Anonym sa...

Fantastiske opplevelser Bent.
Historien fra natta trenger ingen bilder, det må ha vært helt rått.
Flotte bilder og for et landskap.
Hils gutta.
Mvh Vidar G.

Thomas Karlsen sa...

Jøss! Du skriver utrolig godt, og for et fantastisk knippe bilder a gitt! Dette er jeg sikker på at må ha vært helt utrolig stort å få lov til å overvære.Jeg er bare nødt til å spørre: Du skriver dere er uten telefon. Har dere med noen som helst slags form for beskyttelse (gevær etc) på slike ekspedisjoner?
God tur videre :)

Anonym sa...

Nå var det godt å høre fra deg igjen. For en opplevelse dere har hatt, og for noen flotte bilder!!!
Dette er jeg glad du fikk oppleve, vet hvor mye det betyr for deg. Det må jo ha vært kjempespennende, er glad jeg ikke visste det før nå, var med skrekkblandet fryd jeg leste om det, men SÅ GØY....
Savner deg. lykke til på resten av turen. Alt bra hjemme. Klem fra mamma. Hils de andre, tenker på dere.

Bent Olsen sa...

Hei dere, og tusen takk for hyggelige kommentarer!! Thomas, vi har ikke med våpen, men vi har pepperspray samt en slags lydgreie som skal skremme bort bjørnen hvis den blir for innpåsliten. Foreløpig har vi ikke brukt den.

Akkurat nå holder vi på å regne ned, så utbyttet har vært litt dårlig i det siste. I morgen drar vi til Anchorage for en dags hvile før vi drar ut til Kodiak.

Hilsen Bent

Anonym sa...

Knakende bra, unge mann. Tenk for en drøm; kjempeflott landskap MED både ulv og bjørn i !!!!
Koselig var det også at skogens kor fremførte nattens overtyre med innslag av tenor -:)Rått.
Flotte bilder. Likte det av bjørnen i hvilestilling, til forveksling lik han som sto bak kameraet når han slapper av ...:-)
Hils resten.
Mvh DagH

Anonym sa...

Hei Bent. Fantastisk opplevelse du må ha hatt, misunner deg. Neste år tar du meg vel med i sekken. Er hos din mor og da fikk jeg lyst til å sende deg en hilsen. Kos dere videre og nyt resten av turen. Klem fra Reidunn.

Anonym sa...

HEI BENT
Vi følger med og storkoser oss med bloggen, tror ikke nervene hadde tålt bjørner på 3-4 meters hold akkopagnert av ulvehyl så bloggen får holde. Hva med El-gjerde,er det på plass ? Skjønner at denne turen antagelig blir rangert som nr.1. Fantastisk flotte bilder allerede. Masse hilsener Onkel og Tante.

Unknown sa...

hei igjen vennen,...unike bilder du tar av bjøredyret som er så staselig,jeg er mektig imponert!!Historien om ulver og bjørner rett på utsiden av teltet, minner meg mer om en spennende bok,..Må jo være mer enn en drøm å oppleve dette,...helt rått!!Min puls er mer enn høy bare ved å lese historien!Masse lykke til videre,...blir spennende å følge deg Bent.Klem fra Siss.

Jarl Slettene sa...

Får helt hakeslepp når jeg hører hvordan dere har det.
Blir ikke bare litt misunnelig !!1
Mvh Jarl S (steffen)

Bent Olsen sa...

Hei igjen dere, veldig hyggelig at dere følger med oss på turen. I dag er det heldigvis stoppet å regne, så nå går det mot bedre tider.

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei.

Det er kjekt å følge dine reisebrev.
Med spenning både dag og natt så får du virkelig naturen tett innpå kroppen. Å hvilke flotte bjørnebilder du presenterer! Nå håper jeg du får oppholdsvær å me det kanskje serverer oss så følger bloggen flere oppdateringer med flotte bilder fra det som for meg fremstår som en drømmetur med stor D.
Ha en fortsatt opplevelsesrik og fin tur

Mvh Rune

Anonym sa...

Hei Bent!Utrolig spennende historie og fantastiske bilder. Gleder meg til å høre det live når du kommer hjem til Kr.sand igjen;)
Ønsker dere lykke til videre med flotte og spennende naturopplevelser og nye blinkskudd! Klæm fra Gunn-Hege! Skal hilse så mye fra Didrik også!

Bent Olsen sa...

Tusen takk til dere to siste for hyggelig kommentar!! Gunn-Hege, hils så mye tilbake til Didrik, så sees vi når jeg er hjemme.

Hilsen Bent

Anonym sa...

http://markonzo.edu Good Job, ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]ashley furniture[/url], fmnvwja, allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]allegiant air[/url], bopagw, pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]pressure washers[/url], ryduf, dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]dishnetwork[/url], qpaunx, adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]adt security[/url], adpiipx,