mandag 8. mars 2010

Siste dag i Everglades nasjonalpark.

Da var dag to og siste dag i Everglades nasjonalpark over. Rent fotomessig har det vært sånn midt på treet, men noen bilder har det blitt på de fleste. Denne dagen kom vi iallefall på plass i god tid før sola kom opp, så det ble noen fine bilder akkurat i soloppgangen. I dag som i går var det temmelig kjølig, og en kamerat av meg som har hus i Florida skrev til meg og sa at det var like kaldt som i baken på en isbjørn! Er noe usikker på akkurat det da, men det er iallefall en god del kaldere enn hva som er normalt for årstiden. Dette påvirker tydelig aktiviteten blant fuglene, men som nevnt i forrige blogg er det alikevel bra i forhold til hva vi er vant med. Det ser ut til at det er morgenøktene som gir oss det beste utbyttet så langt.

Jørn har vært skikkelig uheldig i dag, og i det vi skulle avslutte morgenøkta kantet stativet med kamerahus og 500 mm objektiv rett i bakken med et smell. Heldigvis holdt objektivet, men kamerahuset ble ødelagt. Det var store sprekker i det, men pussig nok så virker det allikevel enn så lenge. Heldigvis har han med seg et ekstra hus, så han klarer seg videre på turen. Selvfølgelig var det ikke forsikring på dette, så vi får håpe han kan få ordnet dette på en rimelig måte når han kommer hjem.

Ettermiddagsøkta i dag startet som i går med hver sin bøtte med milkshake, så de fleste av oss stiller i tungvekt eller supertungvekt i god tid før vi kommer hjem. Dette ble toppet med en solid middag nå på kvelden, så nå er det bare å rulle seg i bingen for å få noen timers søvn.

Vi skal opp klokken 4 i morgen, for da starter kursen vestover mot Mexicogulfen. Her er det en grusvei som tar oss inn i sumpene og mangroveskogen, så jeg har en plass her som vi skal prøve å være før sola kommer opp. Etter å ha tilbragt noen timer her inne skal vi kjøre langs kysten og opp til Fort Myers Beach. Her har vi booket oss inn på et hotell som ligger helt nede ved stranda, og blir det som sist jeg var her skal det nok bli noen bilder herfra også. Guttene er ved godt mot og alle er fremdeles gode venner. Latteren sitter løst og trivselen er i høysete. Kjempegreie gutter å reise med, akkurat som forventet.

Nå er klokka 22 her nede, så jeg får kaste meg rundt og pakke kofferten min. Må ha dette klart så jeg slipper slike ting i morgen når klokka ringer. Hvert minutt som kan tilbringes i senga på den tiden av døgnet er gull verdt. Kommer med en oppdatering i morgen igjen så sant vi kommer på nett. Alle guttene hilser hjem og sier de lengter noe forferdelig hjem....moahhhhhaaa....

Hilsen Bent fra sumpene.

Anonym sa...

"Uten mat og drikke,duger helten(e)ikke". Det er jo en trivselsfaktor dette med mat og drikke, men jeg ser jo at det kan bli et problem hvis bare skoene passer når du skal hjem....;-)
Høres ihvertfall ut som dere har en alle tiders tur!
Flotte bilder er det ihvertfall - som alltid! Utrolig fin den svarte og hvitmønstrete med piggsveis.
Fortsatt god jakt!
Klem

Bent Olsen sa...

Tusen takk for koselig kommentar Grethe. Mat og drikke får vi nok av ja, det er helt sikkert. :-) Vi snakkes.

Klem tilbake.

Anonym sa...

HEI !....VI FØLGER MED PÅ TUREN SOM VI PLEIER..HØRES UT SOM DERE HAR DET STORARTET...TAKK FOR FINE REPORTASJER,HÅPER ALLE BLIR FORNØYD MED FINE BILDER OGSÅ OG AT INGEN STØRRE UHELL HENDER UNDERVEIS

HILSEN ONKEL OG TANTE

Bent Olsen sa...

Hei Øyvind og Anne, koselig at dere følger med. Her er alt bare bra, så vi får håpe det fortsetter slik. Vi sees om ikke så lenge.