onsdag 1. september 2010

Da var motorsyklene levert....

Da var motorsykkelturen over for denne gang. Vi har hatt det helt fantastisk på alle mulige måter, så vi er begge topp fornøyde med utbyttet.

Vi inntok en kjapp frokost på Subway i dag før vi klokken 9 satte kursen mot Salt Lake City. Før vi leverte syklene skulle vi oppsøke fetteren til Harald for å gi han et lite karamellsjokk. Han bodde slik til at det passet utmerket med den ruta vi skulle følge i dag. Vi la inn adressen til Ben på gps'en, og den viste at vi ville være fremme klokken 1015, noe som stemte ganske bra. Da vi ankom området kunne vi ikke helt klare å finne det rette huset, så vi måtte rådføre oss med en i området som var veldig behjelpelig. Han hentet datamaskinen sin og søkte opp Ben på google, så da viste det seg at vi var bare 200 meter unna.

Da vi ringte på døren hans tok det ikke lang tid før vi hørte en hund der inne, så da regnet vi med at vi hadde flaks. Kort tid etter hørte vi låsen gå opp, og der kom Ben ut. Jeg sto klar med kameraet og fikk tatt noen bilder, men stakkars Ben skjønte ikke så mye av hva som skjedde med en gang. Han er nå kommet opp i 80-årene, og det er 12 år siden han så oss sist her nede. Tror ikke helt han koblet hva som skjedde i begynnelsen, men etter litt så sa han: This is a surprise!!! Det var hyggelig å se Ben igjen, og han holdt seg veldig godt alderen tatt i betraktning. Desverre var han blitt noe redusert når det gjaldt hukommelsen, så Harald måtte hjelpe til en del. Harald og Ben fikk utvekslet en del nyheter og oppdateringer angående familien, og vi fikk en omvisning i det fine huset han hadde fått seg siden sist vi besøkte han sist. Hadde vi kommet 15 minutter senere hadde Ben vært borte, for han hadde planer for dagen. Harald var veldig fornøyd med å ha fått til dette gjensynet, og regner med det blir siste gang han får se Ben. Det så ut som Ben også koste seg med å få besøk, og han sto på gårdsplassen og vinket da vi kjørte av gårde igjen.

En snau time etterpå svingte vi inn på plassen hvor vi hadde leid syklene. Utleieren hadde en obligatorisk sjekk på syklene for å se at alt var i orden, noe det var, så da vi hadde signert papirene var det bare å få seg en taxi til hotellet vi bor på nå.

Jeg har nå pakket om sakene og gjort klar en bag som skal til Alaska i morgen, mens bagen med motorsykkeltøy tar Harald med seg hjem til Norge for meg. Etter alt dette var i orden kjente vi sterkt for å få oss noe mat, for nå hadde vi ikke spist eller drukket noe på 8 timer. Vi fikk anbefalt en restaurant et stykke ned i gata for der vi bor, så vi satte i vei. Vi surret litt frem og tilbake uten å finne restauranten, men da sa jeg til Harald at i kveld skal vi ha en skikkelig middag på byens beste restaurant. Harald var lett å be, så vi fikk tak i en taxi som tok oss til Hilton inne i sentrum av Salt Lake City. Der hadde vi en fantastisk middag med forrett til. Vi bestilte bakt potet til biffen, men dere skulle sett den poteten!!!! Harald mente poteten måtte være til begge to, noe jeg betvilte. Har aldri vært med på at man deler en bakt potet når man er på restaurant, men jammen hadde Harald rett! Etter å ha spist ferdig var det bare å betale før vi vraltet ut på gata.

Vi tok oss en liten spasertur i gatene, og gikk innom kirkeområdet til mormonerne. Her ligger det som heter tabernaklet, og dette er hovedsetet til alle mormonerne i verden. Mens vi gikk inne på området så jeg ei jente som gikk med et lite norsk flagg på brystet. Da jeg spurte henne viste det seg at hun var misjonær fra Norge, og hun var her på opplæring. Hun skulle jobbe her i 18 måneder, og de jobbet fra 0900-2100 hver dag, og jobben gikk ut på å gå rundt i området å prate med folk om religionen sin. Hun sa forskjellen på deres religion i forhold til andre var f.eks at de trodde på at det ennå var profeter på jorda, og deres profet levde i Salt Lake City, navnet husker jeg ikke. Jeg trodde de hadde flerkoneri, men dette avkreftet hun og sa var for mange år siden. Det var fremdeles noen få som praktiserte dette, men de var ikke godkjent i kirken.

Vi fikk en hyggelig dame til å ringe etter taxi for oss, for nå var vi klare for rommet vårt!! Nå ligger vi her på hver vår seng på "lit de parade" med magene så stramme som afrikanske jungeltrommer og bare gisper etter luft.

Vi har kjørt 5.515 km på disse dagene, omtrent ikke hatt regn, hatt fra 0-48 grader, vært innom 8 stater og bare hatt det helt utrolig fint!! Den turen vi hadde for 12 år siden kjørte vi 10.500 km, og når vi leverte syklene den gangen utbrøt fyren som tok oss i mot når han så triptelleren: this was a hell of a ride!!! Den gangen hadde vi en del flere uker, så vi har vel omtrent kjørt like mye pr dag som den gang.

Registrerer at mange tror turen er over!! For min del er den nettopp begynt, og i morgen tidlig setter jeg kursen mot Alaska og bjørneland, så jeg håper dere henger med videre. Når Alaska er ferdig er det en kort tur hjem for så å reise på ny motorsykkeltur i USA fra 1 oktober og utover. Da med en svær gjeng i hælene. Harald reiser hjem til Norge i morgen, så for hans del er turen over for denne gangen. Vi leker med tanken på om vi kan klare å få til enda en tur i overskuelig fremtid, så det gjenstår å se. Harald kjører som en ungdom, og er sprek som en gyngehest, så dere skal ikke se bort fra det. :-)

Takker så mye så langt for alle hyggelige kommentarer underveis, og som sagt håper jeg dere henger med videre!!!

Ha det bra så lenge, hilsen Harald og Bent.

Ord og bilder sa...

God morgen til dere begge!
Kan tenke meg at inntrykkene vil synke inn etter en stund i hverdagen. Det har vært utrolig kjekt å følge dere..og gleder meg til Alaska.
Tusen takk Harald for jeg har fått sittet på sidelinjen i Romsdalen og fått blitt med på turen, god tur heim. Å god tur videre Bent!

monika

kjære fine guttene.
gøy å følge dagboka her på bloggen. får inntrykk av en lykkelig tur. og bent, du skriver så hjertelig at jeg humrer i kaffekoppen! takk for alt dere deler.
lykke til videre på ferden, bent. -og harald, god tur hjem til høst og fårikål.

sender varm klem som du kan ha med til alaska.

kirsti

God morgen!
Skal heller si takk så langt,- KLART jeg blir med videre!

Har ikke hatt en så flott og billig ferie så lenge jeg kan huske. Har ikke vært i Alaska før, så det blir morro:-)

God tur hjem Harald,- og Bent,- god tur videre!

Elin

Unknown sa...

Virkelig gøy å følge med dere på denne turen!!! Jeg blir med deg videre , Bent, og Harald må ha god tur hjem!!!

God tur videre, Bent!!

Anonym sa...

hei kjære Bent. Det har vært en fin tur, veldig morro med motorsykkeltur også, du vet mye om USA, tenker du noen gang over at du har en dråpe amerikansk blod i årene? Du vet din bestemor (min mor) var født i landet du er blitt så glad i.
Nå blir det Alaska da. Prøv å være forsiktig, er ikke alle bamsene som er så snille som du tror, en og annen kan klikke og bli lei nærgående fotografer, men du vet sikkert det.
Ha det fint, lykke til med bamsebilder. Blir morro å følge deg videre. God tur hjem til Harald. Og god tur til Alaska. klem fra mamma som er veldig glad i deg.

Unknown sa...

Så bra at dere har hatt en fin tur. Hils Harald.

Jipppi Alaska og bjørnebilder. Men lurer på en ting. Har du tilgang til bloggen der ute i villmarka.

Blir jo litt bekymret der ja.

Klem Gye

Jorunn N sa...

God morgen!

Ja selvfølgelig blir jeg også med videre...Har noen supre bamsebilder på hytta som du har tatt ... så det skal bli artig å se hvordan de du skal ta nå blir..

God tur hjemover for Harald
og god tur videre Bent.
Trodde du skulle hjemover du også... men brylluppet er kanskje noe senere i september?
Vel som sagt igår takker jeg for at jeg fikk være med så langt. Flott blogg du har!! Gleder meg til neste innlegg her på siden.

Jorunn

Bent Olsen sa...

Takk for det Monika, da er jeg ankommet Alaska, så nå begynner forberedelsene seg til vi skal flyes ut.

Tusen takk for det Kirsti, hyggelig at du også følger med!!!! Takk for klem og sender en tilbake.

Takk Elin og moro at du er med til Alaska også! Lo godt både Harald og jeg når vi leste at du ikke hadde hatt slik billig ferie før. :-)

Tusen takk Arnt, kjempemoro at du er med!!

takk for det kjære mamma, hadde glemt at jeg er kvart amerikaner jeg!!! :-) Veldig glad i deg også. Klem.

Hei Gye, får ikke blogga mens vi er i villmarka, men sender noe så fort vi er tilbake i sivilisasjonen igjen. God klem tilbake.

Hei Jorunn, bryllupet er 18 september, så jeg rekker det akkurat. :-) Moro at du er med videre, og jeg hadde glemt at du hadde noen bjørnebilder av mine ja. :-) Koselig!! Ha det fint så lenge.

VidarBerdian sa...

Hei Bent.
Kommer du hjemom før vi skal over å kjøre:)? Ikke mange dagene igjen nå..

Hilsen Vidar

Bent Olsen sa...

Hei Vidar, kommer hjem en liten tur for å være med i bryllup, men så er det på farta igjen. Er dere klare for tur eller??