lørdag 6. mars 2010

Da var vi i gang

Hei dere, da er vi ankommet Florida City, syd for Miami, og har hatt vår første økt i Everglades. Etter 27 timers reise ankom vi Miami i går, trøtte men fornøyde. Till alt hell ankom all baggasje og alle fly var i rute. Det er jo alltid like spennende å stå der å vente på baggasjen, og ofte er det en som er uheldig når vi er så mange som reiser.

Vi mellomlandet i Memphis på vei ned, og der fikk vi hevet innpå hver sin hamburger på en av flyplassens restauranter. Ivar som er fylt 53 år var kjempefornøyd da han måtte vise legimitasjon for å få kjøpt øl!! Ikke det at han ser spesielt gammel ut, men enhver med rimelig gangsyn kan se at fyren er fylt 18 år!!!! Men i et land hvor Bush kan bli president er det ingenting som overrasker meg!!

Vi fikk lagt oss rund klokken 0100 i natt, og sto opp igjen litt før 6. Vi fant fort ut at dette var nøyaktig en halv time for sent i forhold til når sola kommer opp, så i morgen tidlig blir det avgang fra plassen vi bor på klokken 0530. Guttene er kjempefornøyd med første økta i Everglades, så jeg tror de ser lyst på fortsettelsen. Tror samtlige har fått bilder de er fornøyde med, og fuglelivet er jo i en helt annen verden enn hva vi er vant med hjemme!! Når vi er så nærme ekvator som vi er her nede kommer sola fort opp og går like fort ned. Dette fører til at det ganske fort blir for hardt lys til å fotografere, så rundt kl 1000 ga vi oss og satte kursen mot en plass vi kunne få oss litt frokost. Det er første gang jeg reiser med folk som har T-bone steak til frokost, men Ivar og Jan Inge slang like så godt innpå hver sin steak til frokost!!!! Dette blir det skikkelige amerikanere av! :-) Etter frokost var det bare å komme seg på motellet for å få lastet inn dagen bilder, litt sletting etc samt et par timer med søvn.

Klokken 1500 satte vi igjen kursen mot Everglades, og på veien bort dit stoppet vi å kjøpte hver vår milk shake. Disse skal visst nok være verdens beste, og køen var flere meter lang for å få kjøpt disse. Som det meste av spiselige ting i Amerika var også disse enorme, og etter å ha slengt i oss hele bøtta var vi rimelig mette igjen. Fortsetter dette går det som sist gang jeg var her, da var det omtrent bare skoene som passet når jeg skulle reise hjem!! En liten tur inn på en bokhandel for å kjøpe en fuglebok fikk vi også presset inn i programmet, så nå kan guttene se hva de har fotografert når de kommer hjem. Vi fikk en del bilder på kveldsøkta også, men det var nok hakket bedre på morgenen. Det er veldig kaldt her nede til å være på denne årstiden, og noen lokale kunne fortelle at 10% av alligatorene hadde omkommet i det siste på grunn av kulden. Dette er nok også en forklaring på hvorfor fuglelivet også er noe redusert i forhold til tidligere, men uansett så er dette langt bedre enn hva vi er vant med hjemmefra.

Kvelden ble avsluttet på en restaurant hvor noen av guttene inkludert med selv bestilte spare ribbs. Da middagen ble servert holdt øynene på å hoppe ut av skallen, for det som kom seilende var ikke mindre enn en halv gris!!! Tallerkenen var ikke stor nok, så grisen stakk ut noen cm på hver side. Da vi var ferdig med å spise kunne man knapt se at vi hadde rørt middagen, så det meste gikk tilbake der det kom fra. Som vanlig her i USA blir man tilbydt å få restene med seg hjem, men til dette takket vi høflig nei. Nå er det bare å legge seg og håpe at grisen er fordøyd til i morgen tidlig, for da bærer det ut i Everglades igjen. Vi skal ha en morgen- og en kveldsøkt på samme plass i morgen, og dagen etter dette setter vi kursen vestover i Florida mot Mexicogulfen.

Hilser fra alle guttene til dere hjemme, så hører dere fra oss om ikke så lenge.