mandag 8. september 2008

Ankommet The Spit i Homer



Hei igjen, da er vi ankommet det kjente The Spit i Homer. Her er målet vårt å få noen bra bilder av USA's nasjonalfugl, Bald Eagle eller hvithode havørna. Før vi ankom Homer tok vi en liten stopp ved Anchor Point. Der hadde Ole Petter og jeg noen kjempedager med masse ørn for et par år siden. Vi gikk rett på noen ungfugler, og den ene av de hadde fanget en måke de satt og spiste på. Vi kjørte bilen så nærme vi kunne, og fikk noen bra bilder. Etter en stund listet vi oss ut på andre siden av bilen, krøp ned på bakken og ålte oss som rene commandosoldater i sanden. Fikk også der noen bra bilder, men også noen rare blikk fra folk som gikk litt lengre opp på stranda. I tillegg har jeg sand over alt, til og med i munnen. Men men, hva gjør man ikke for å få de gode bildene. :-)

Turen ned fra Anchorage gikk greit. Kai ønsket å kjøre, for da mener han at han har best kontroll hvis det skulle dukke opp motiver i en fei. Rykk meg til Homer sier nå jeg!!! Det er stort sett bremsing og akselerasjoner hvert femte minutt, og plutselig en bråstopp her og der. Men moro er det, og motiver finner vi stadig vekk. Meg bekjent har det ikke vært venstrekjøring her i USA, men i dag var jeg litt i tvil om Kai holdt på å innføre det. Ikke bare det at han ville kjøre, men han skulle også fotografere mens han kjørte!!! Dette skjønte han heldigvis ganske fort at ikke kom til å gå bra. OK at bjørnene kan være litt lumske til tider, men dette er nok det farligste vi har gjort så langt på turen. :-)

Når vi kom ned på Spit'en så vi ei ørn som satt så fint til med fjellene i bakgrunnen badet i sol. Det var et godt stykke utover ei grunne, men vi valgte å prøve oss. Tok utstyret under armene og løp det vi var gode for. Da vi nærmet oss ørna gikk vi noe roligere frem. og heldigvis satt den der til vi fikk tatt noen kjempebilder av den.

Her er det nå søndag kveld og vi skal snart legge oss. Vi skal ut klokken fem i morgen tidlig, så her er det bare å få seg litt søvn. Vet ikke om det er mange som leser bloggen eller hva, men det hadde vært hyggelig med en kommentar inn i mellom for å høre om dere synes det er litt moro å følge med eller ikke!!???

Ny rapport kommer i morgen, for her har vi tilgang til nett.

Ha det fint, mvh Bent

10 kommentarer:

Renate sa...

Hei Pappa.
Ser ut som du har en kjeme fin tur og får tatt masse fine bilder, som alltid! Men nå er det på tide å ta skjegget gitt!! Har aldri sett deg så "tjafsen" før:) Ellers så savner meg og Celine deg kjempe mye nå og gleder oss til å se deg igjen (uten skjegg!) hehe... Kos og klem fra jentene dine:)

Vidar Gran sa...

Hei Bent.
Det er utrolig moro og følge reisen deres, mange som følger med på bloggen, men det er en liten oprasjon og få svart.Fantastiske bilder og i tillegg så skriver du utrolig bra, gøy med litt "glimt i øye" komentarer. Dere har jo nå vært så lenge på tur at du må passe deg så ikke Kai velger og kalle deg for Bente ei natt i teltet.Ha fortsatt en strålende tur og følger spent med på de neste dagene.
Mvh Vidar.

Torill sa...

Utrolig fine bilder! Og ja, det er gøy å følge med på turen her hjemmefra. Lykke til videre på ferden. =D

Mvh Torill.

Anonym sa...

Hei Bent. Koser meg med både lesing og flotte bilder. Artig å lese om dine betraktniger/opplevelser av og med din turkamerat. Veldig bra :-)
Er inne og sjekker hver dag, so keep up the good work!
Grethe
PS: Hvordan gikk det forreste med bendelormen og kornblandingen???:-)

Tor Edgar Lunden sa...

Hallaisen Bent.... Beklager at ikke jeg har skrevet noe til deg på loggen, men fant nettopp ut åssen jeg skulle gjøre det, er ikke akkurat noen datanerd, langt der i fra!!! Ser ut til at du stortrives i statene :) er ikke misunnelig på deg/dere, ikke i det hele tatt :) Hørtes lite gøy ut den flyturen dere hadde i stormen, men det er vel verdt det med alle de fantastiske opplevelsene dere har i villmarken. Må du snart komme deg hjemover sånn at vi kan få tatt noen bilder av noen råbukker før det er for sent, må få noen før alle blir tatt i jakta! Skulle vært med meg på heia i går, det var helt fantastisk. Jeg og en kamerat var ute for å slippe hundene for å se om det var noen rådyr som de kunne lose på, og det var det :) Jeg satt på en myr mens losen gikk, og satt klar med videokameraet i tilfelle det skulle komme noen dyr. Mens jeg satt der rolig, så kom det en stor sekstagger elgokse mot meg tasslende over myra, han oppdaget meg jo nærmere den kom, og tasslet videre inn i skogen. Ti minutter er gått, og jeg hører losen nærmer sg betraktelig. Plutselig hører jeg surklelyder i myra, og der kommer et av de tre rådyrene hoppende rett mot meg i myra, det bråstoppet 7-10 meter foran meg, og stod å stirret rett inn i kameraet. Det snudde, og forsvant samme vei. En kjempe gøy opplevelse, ekstra gøy å ha det på film :) Håper du får handlet de tingene til meg der borte, da hadde jeg blitt kjempe glad. Du får ha det bra så lenge, Bent. Så snakkes vi snart igjen.... Lykke til videre på turen...

Kirsten sa...

Hei Bent. Utrolig, tror jeg har klart å få til dette bloggstyret etter et par uker. Gir meg ikke så lett vet du. Ser du trives og har det fint. Det varmer mors hjerte!!! Bilder og alt du skriver er topp, hadde heller ikke ventet annet. Her er alt bra med alle. Gøy å følge deg på bloggen. Klem fra mamma. Glad i deg...

Tom Dyring sa...

Hei Bent. Jeg er innom bloggen din to ganger i døgnet !! Mer Mer ! Fantastiske bilder ...som vanlig. Du skriver faktisk bra også. Skulle gjerne opplevd dette selv. Hils Kai og Ole Jørgen

Bent Olsen sa...

Oi oi oi, skal si det hjalp å "kjefte" litt. :-) Nå var det skikkelig moro å logge inn på bloggen.

Kjære Renate, skal nok ta skjegget før jeg ser deg igjen. :-)

Til dere andre, takk for mange hyggelige kommentarer. Skal kommentere bendelorm og kornblanding i neste innlegg. Tom, vi reiser en gang det passer vet du. Begynner å bli godt kjent her over, så det kan bli bra. Vidar, ingen fare med Bente her, det kan jeg love deg. Har god luktesans vet du. Vi snakkes Tor edgar, så finner vi noen bukker når jeg er hjemme igjen.

Igjen takk til alle sammen.

Mvh Bent

Anonym sa...

Hei. Bare en liten kommentar fra Stine. Hun fikk se bildet av deg. "Så tynn han var blitt!!"
God natt fra meg:-)

Bent Olsen sa...

Hei Grethe, så koselig at Stine var inne å kikket da!! :-) Likte kommentaren hennes også. hi hi. Hun skal få en klem når jeg ser henne. Hils så mye til henne da.

Klem fra Bent