onsdag 13. oktober 2010

Dag 9, San Francisco....en veldig variert dag...

Da var sykkelene levert tilbake igjen i San Francisco, og det var med nød og neppe!! Kommer tilbake litt på dette etter hvert, men dagen startet som planlagt fra Arcata klokken 0700 i dag. Alle var på plass i tide, og vi satte av gårde i det sollyset så vidt begynte å gjøre himmelen litt lysere. Temperaturen var så vidt over null grader, så det var beinkaldt når vi kjørte nedover Highway 101. Vi skulle følge denne veien ned til det som heter Avenue of the Giants. Dette er en veistrekning på 31 miles som egentlig er den gamle Highway 101, og denne slynger seg gjennom en skog av redwoodtrær som er helt enorme. Når vi nærmet oss skogen kunne vi se hvordan havtåken bare veltet innover området, så dette lovet dårlig med tanke på at vi skulle ut til kysten og Stillehavet.

Vi hadde en kort tissepause/varme hendene-pause før vi satte kursen innover skogen. Det er bare noen få uker siden jeg kjørte her med min gode kamerat Harald, og da hadde vi tett på 50 varmegrader!! Nå var vi nede på nærmere null grader, så kontrasten var stor fra den gangen. Vi hadde egentlig tenkt oss en frokost inne i skogen, men vi fant ut at det var for mørkt og kaldt der inne til det.

Etter å ha kommet ut på HW 101 igjen var neste mål Leggett hvor vi skulle kjøre gjennom det berømte Redwoodtreet. Vi hadde nå bestemt oss for at vi skulle glemme kystveien og bare kjøre 101 hele veien, så da hadde vi også god tid til å rekke levering av syklene innen kl 1600. Rett før Leggett hadde vi et stopp for å fylle bensin, og da benyttet vi også tiden til en kopp kaffe for å få varmen igjen. Når vi så skulle igang igjen begynte noen å snakke om at de gjerne ville kjøre kysten allikevel, for nå begynte sola virkelig å brenne vekk tåka. Jeg tok en avstemning på dette, og det ble 50-50 for eller i mot. Jeg benyttet min dobbeltstemme til å avgjøre turen til fordel for de som ønsket å ta litt av kyststrekningen nedover. Foreslo at vi kunne dele oss i to, men dette ble nedstemt. Da var det bare å komme seg ned til treet med veien gjennom, ta litt bilder og få unnagjort noen mil med kyst og svingete veier. Jeg hadde nå gitt beskjed om at det ble MYE svinger, og lange strekk uten særlig pause. Treet som vi forøvrig skulle kjøre gjennom er over 100 meter høyt og 2400 år gammelt!!!!

På vei ut av det området som treet var i sviktet rutinene våre for andre gang på turen, og denne gangen gikk det ikke så greit som sist. 4 sykler ble akterutseilt, og kjørte dermed feil vei. Når jeg ligger foran klarer jeg ikke å se om alle 16 syklene er med, så jeg er avhengig av at rutinene fungerer som de skal. Da vi kom ut til kysten stoppet jeg for å se om alle var der, og først da merket vi at noen var borte. Det første som slår meg da er at det kan være skjedd en ulykke, så det er en kjip følelse. Ikke var det dekning på telefonen heller, så jeg avgjorde fort at vi kjører videre til neste by slik at vi får dekning og kan ringe de. De var fire sykler i sammen, så jeg vurderte det til at de ville klare seg greit uten oss uansett hva som hadde skjedd. Da vi kom ut til Fort Bragg tikket det en melding inn fra Geir om at de var blitt kjørt fra, men alt var ok, og de var på vei sydover.

Nå var det gått så mye tid bort at det var bare å sette kurs mot raskeste vei til San Francisco, for skulle vi rekke klokken 1600 der nede hadde vi ikke mye å gå på. Vi hadde ca 22 mil igjen til SF, og dette delte vi opp i to etapper. Nå var temperaturen krøpet godt opp på gradestokken, så den var kloss på 45 varmegrader før vi nådde målet vårt. Da vi rullet over Golden Gate kunne vi se SF ligge der i ettermiddagssola, og det var 11 sykler og 21 nordmenn som var rimelig godt fornøyde med å ha kommet så langt. Vi kjørte jentene ned til hotellet før vi kjørte til utleieren for å levere syklene. Vi ankom stedet 1/2 time forsinket, men heldigvis så de mellom fingrene på dette. Verre var det med de fire andre syklene, for hvis ikke de kom før klokken 1800 ville de stenge, og da måtte syklene leveres dagen etterpå. Dette ville jo selvfølgelig komplisere tingene veldig for oss, for vi reiser herfra klokken 0600 i morgen tidlig.

I det jeg sto inne hos utleieren ringer Vidar på telefonen min, og han gir da beskjed om at han har punktert et kort stykke før Golden Gate. Han hadde punktert på bakhjulet og fått skikkelig sleng på sykkelen, noe som er veldig ubehagelig og farlig når man ligger i 120 km/t!!! Heldigvis er Vidar en dyktig og erfaren sjåfør, så han klarte å navigere sykkelen ut på veiskulderen og i sikkerhet. Jeg fikk ringt til de andre tre og ga beskjed om at de måtte få en taxi til å kjøre foran og komme seg så fort som svint til utleieren, og ga beskjed om konsekvensen hvis de skulle komme for sent. I det utleieren slukket lyset og skulle dra ned porten, så rullet de tre siste syklene, med unntak av Vidars inn i lokalet!!! Utrolig flaks, og deilig å slippe noe mer styr i morgen. Til Vidars sykkel hadde vi fått bestilt kranbil, så denne var nå under veis, og kort tid etterpå var vi alle samlet på hotellet igjen.

Mange var slitne etter dagens litt stressende økt, men også veldig glade for at alt hadde gått bra. Det er en del sprik på kjøreferdighetene til de enkelte i gruppa, så noe sleit litt mer enn andre. Varmen gjorde også sitt, så midtveis i økta måtte en del bare av med stilongs og alt av ull som var under kjøredressen.

Lærdommen ut av denne dagen for min del blir at det ikke nytter med særlig med enn 30-35 mil om dagen i en slik stor gruppe, og hvis det er ekstra mye severdigheter under veis, så kan dette deles i to.

Vi avsluttet dagen med middag på pir 39 på Fishermen's Wharf, og er nå klare for senga. Vi blir hentet på hotellet i morgen tidlig klokken 0600, så bærer det til New York noen dager. Kommer tilbake med blogg når vi er på plass der over.

Har lagd ferdig en del bilder fra dagens hendelser, men nettet er så dårlig at jeg må prøve å få lagt de ut i morgendagens blogg.

Ha det bra så lenge.

Mvh Bent

Unknown sa...

Uff, den punkteringen hørtes ikke grei ut.

Det høres også ut som litt tøft med disse temperatur forskjellene. Men gratulerer med målet.

Så får du kose deg i New York.

Gye

Anonym sa...

Hei Bent. Godt dere kom vel frem. Har ikke lyst til å opptre som etterpåklok. Dette kan vi jo diskutere hjemme, men det er en forutsetning at en virkelig kan kjøre stor motorsykkel og kanskje like viktig at en kan sitte på,slik at fører bestemmer på slike veier og over så lange distanser.
Jeg er faktisk positivt overrasket over at det har gått så utrolig bra som det har gjort med så mange deltagere over så lang tid og distanser.Du er en fantastisk reiseleder med autoritet og disiplin.Jeg har fulgt grundig med og lest kommentarer flere ganger pr.dag.New York blir noe helt annet.Dette var turen da jeg følte meg på hjemmebane. Ha det riktig godt videre og hils Eirin m/fl. Beste hilsen og gratulasjoner fra Harald

Unknown sa...

Ja Ja, Spenning i hverdagen må en vel kunne si!!! Bra det ordnet seg tilslutt!!! God tur til NY!!

Anonym sa...

Hei:) Ja, litt av hvert må jeg si har skjedd.Men når en tenker på at sååå mange skal henge med, så har dere sannelig meg klart dere bra.Det verste er det presset når en skal levere sykkler å sånt til avtalt tid.Men det gikk jo bra da:) Fortsatt god tur..wenche:)

hei kjære Bent. Godt å vite at alt gikk bra, men kunne endt tragisk, ikke bare bare med uhell i den farta.
Du er nervøs når Renate kjører til Oslo, tenk på meg da :-)
Skulle ønske du la motorsykkelen på hylla nå, er jo værre enn Alaska dette her.
Kos deg i New York. Gratulerer med jobben med å holde styr på alle disse kubikksjarmørene og eksosrypene. God tur hjem, du skal være hjertelig velkommen!!!! Klem fra mamma.

Jorunn N sa...

Wooow!
For noen temperatur svingninger dere har vært i gjennom på disse to ukene...det må helt klart være en faktor som gjør denne turen til en helt spesiell opplevelse...
Så utrolig god du er til å organisere Bent,- kranbil - drosje guide - det var forresten veldig oppfinnsomt! Det var godt det ordnet seg... alltid så mye styr hvis man må booke om fly billetter - så det var jo heldig at du slapp det + litt kjiiipt å miste shopping tid i NY - spesielt for damene he he :-)
Ha noen fortsatt fine dager og god tur hjemover etterhvert

Hilsen Jorunn

Anonym sa...

Når enden er god , er allting godt ! Det har vært veldig koselig å følge dere på turen ! Mange superfine bilder ! Nå må dere kose dere riktig så godt i storbyen . Klem til dere (spes. Ellen og Bjarne) Fra Eli og gemalen !

Unknown sa...

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW SÅ KULT OG KJØRE IGJENOM ET TRE. KOS DERE I NEW YORK. KJØP NOE FINT TIL BÅNNANE. KLEM FRA SARA!

Anonym sa...

Hei! Vi har fulgt med dere på denne fantastiske reisen og må gi skikkelig ros til deg Bent som en utrolig organisator, skribent og fotograf.Tenk å få hele den gjengen "velberga" i mål!!Godt det gikk bra med Sol og Vidar som punkterte! Kos dere i NY!! Hils spesielt til Ellen og Bjarne men også de andre som kjenner og ikke kjenner oss!! Mange varme hilsner fra Nils Magne og Sylvia

Bent Olsen sa...

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, og tusen takk for at dere har tatt tid til en kommentar. Setter utrolig pris på dette, og samtlige synes det er veldig moro å få hilsener fra dere hjemme. Hilser som vanlig tilbake til dere alle sammen, og håper dere har det bra hjemme.

Ja mamma, du hadde nok sett at jeg helst la det mest på hylla, men da er jeg redd jeg hadde blitt fort gammel. :-) Du holder nok ut skal du se. :-) Klem.